Felsökning

Om ni har problem så kommer här några enkla kontrollpunkter som hjälp.

Lyser lamporna power & cabel/online på modemet?

Ja: Modemet har kontakt
Nej: Modemet har inte kontakt, dra ur strömmen i 20 sekunder och prova igen

Kolla om ni har TV bild

Ja: Då har ni signal till huset
Nej: Då är felet inte i huset utan innan, kolla om grannarna har bild.

Har ni nyligt städat?

Kolla alla kontakter och kablar så att ingen har lossnat.

Har ni en switch eller router?

Problem med switch eller router är ett vanligt fel om man upplever kortare avbrott men även längre samtidigt som alla lampor på modemet lyser.

Steg 1: Dra ur strömmen i modem och switch/router. Koppla in modemet igen, då alla lampor i modemet lyser så kopplar ni in switchen/routern. Funkar inte det se steg 2.
Steg 2: Koppla datorn direkt till modemet, funkar det då så är det fel på switchen/routern. Det brukar räcka med att man uppgraderar programvaran i denna.

För låg hastighet?

Har ni en router eller något annat som är inkopplat före datorn?
Ja: Koppla datorn direkt i modemet och starta om, vissa routrar klarar bara en viss hastighet.
Nej: Starta om modemet

Hjälper inget av detta så kontakta oss